Nasiona chia

Nasiona chia

Chia czyli szałwia hiszpańska jest uznawana za superfoods i stała się ostatnio bardzo popularna i dostępna w prawie każym sklepie. Nasiona te mają więcej żelaza niż tak wychwalany szpinak a wapnia więcej niż mleko. Ponadto nasiona chia są bogate w potas, błonnik, magnez i fosfor. Dużo w ostatnich czasach jeżeli chodzi o odżywaianie poświęca się kwasom Omega 3 i Omega 6, gdzie głównym źródłem są ryby, a zwłaszcza łosoś atlantycki, jednak jak się okazuje zawartość wyżej wymienionych kwasów omega jest większa w nasionach chia niż w łososiu. 

Do mnie to przemawia, zwłaszcza, że możliwość kupienia dobrego morskiego łososia, a nie hodowlanego raczej graniczy z cudem w dzisiejszych czasach…

Szałwiia hiszpańskia czyli chia zawieraja również dużo antyoksydantów, tak bardzo popularnych ostatnio. Co to są antyoksydanty? Antyoksydanty są to przeciwutleniacze które mają właściwości antynowotworowe ale ponadto spowalniają procesy starzenia się organizmu. Dobrze znanym każdemu antyoksydantem jest zielona herbata, ale znajdziemy je również w siemieniu lnianym. Wnisokując jeśli zależy nam na poprawieniu kondycji naszej skóry i spowolnieniu procesów starzenia się włączmy chia do codziennej diety. Również można spotkać wiele artykułów które traktują o tym, że antyoksydanty mają działania przeciwnowotworowe, dlatego uważam, że jest to dość mocny argument aby włączyć nasiona chia do naszej diety. 

Jakie inne właściwości mają te maleńkie ziarenka? 

  • wspomagają prace mózgu 
  • poprawiają w procesach trawiennych organizmu
  • pomagają przy odchudzaniu
  • wspomagają układ krążeniowy
  • zalecane osobom z cukrzycą
  • wspomagają prace mięśni

Mimo wielu pozytywnych właściwościach należy pamiętać, że nie jest to cudowny produkt który poprawi kondycję naszego organizmu i należy zachować umiar w jedzeniu chia, gdyż poprzez dużą zawartość błonnika, może spowodować problemy wchłanianiu innych składników przez organizm. Podczas stanów zapalnych układu pokarmowego nie należy jeść tych nasion. Dzienna zalecana dawka to 20g czyli po 1,5 łyżeczki dwa razy dziennie. 

Mówi się, że chia wspomaga odchudzanie, gdyż podobnie jak siemię lniane po połączeniu z wodą pęcznieje i wypełnia nasz żołądek przez co czujemy się najedzeni dłużej i jemy mniej. Udowodniono że w diecie odchudzającej powinno się spożywać produkty z dużą zawartością błonnika. Nie jest to może jakiś cudowny środek na odchudzanie, ale na pewno pomoże nam w zabiciu uczucia głodu. Możemy chia włączyć do naszej diety odchudzającej w postaci napoju, na którego składniki składają się:

  • cytryna 
  • łyżeczka chia
  • łyżeczka miodu
  • 1,5 szklanki wody

Przed użyciem nasiona chia należy namoczyć na godzinę w wodzie. Kolejnym krokiem jest zblendowanie wszystkich składników aż będą jednolicie połączone. Zaleca się picie jednej porcji napoju przynajmniej 3 razy w tygodniu przez dwa miesiące. Pamiętajmy również o odpowiedniej diecie, bo bez tego to żaden tego typu napój nam nie pomoże zgubić zbędnych kilogramów 😉

Najczęściej chia używam przy pieczeniu gdy nie mam jajek w lodówce. Jedna łyżeczka chia zmieszana z 1/3 szklanki wody (oczywiście zostawiamy aby naczynia miały czas napęcznieć) idealnie zastąpi nam jajko w naszym ulubionym przepisie na muffinki i wcale nie zauważycie różnicy w smaku. Jedyna zauważalna róznica to kolor, ale taki zamiennik naprawdę idealnie sprawdzi się w pieczeniu. Na pewno pojawią się niedługo przepisy na wykorzystanie chia zamiast jajek!

Koniecznie przeczytaj także wpis: Siemie lniane

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.